FILM | Zobacz wszystkie wywiady | Piotr Łazarkiewicz o filmie "0_1_0"
Piotr Łazarkiewicz o filmie
"Lubię mylić widza" - rozmowę z Piotrem Łazarkiewiczem przeprowadził Paweł Felis, krytyk filmowy dziennika "Gazeta Wyborcza"

Piotr Łazarkiewicz: Szukałem prostego hasła, znaku, który wyrażałby opozycję: tak - nie, dobro - zło, czarne - białe. Krzysztof Bizio, autor sztuki, a właściwie paru luźnych scen, z których wziął się scenariusz, wpadł na pomysł, żeby nawiązać do systemu zero-jedynkowego - ten kod jest przecież obecny wszędzie, od kodu paskowego poczynając. Można więc 0_1_0 rozumieć jako: nie ma - jest - nie ma, minus - plus - minus, zło - dobro - zło. Albo zupełnie inaczej.

Twój film mówi o tym, że związek bywa wyzwaniem ponad nasze siły. I że w każdym przychodzi moment, gdy zaczynamy pytać: jak wiele możemy znieść?

- Osoby z mojego pokolenia często mówią o dzisiejszych 20-, 30-latkach, że są przyhamowani, mają problem w określeniu swoich relacji albo w ogóle nie chcą w nie wchodzić. Mam wrażenie, że problem jest głębszy. Wraz z telewizją, kinem, całą cywilizacją obrazkową mamy coraz większą świadomość, że świat to zbiór konwencji, powtarzalnych zachowań, określonych ról. Coraz częściej patrzymy więc na to, co wokół nas, jak na rodzaj filmu, serialu albo jeszcze gorzej - telenoweli czy sitcomu nawet.

Buntujemy się przed tym, by wejść w rolę osoby zakochanej lub zranionej, męża - żony, kobiety - mężczyzny. I zaczynamy grać.

- W pewnym sensie gubi nas nadświadomość. Druga rzecz to strach przed odsłonięciem się. Coraz więcej ludzi nie pokazuje swojej własnej twarzy w pracy, nawet wobec partnera czy partnerki. Gdy się odsłonisz, narażasz się na strzał. Jak w takim razie zbudować relację? Łatwych recept nie ma, połowa dzisiejszej sztuki się tym karmi. Nie od dziś zresztą - wystarczy wrócić do starych filmów Antonioniego, które uwielbiam.

W filmach twórców Twojego pokolenia młodość pokazywana jest dziś często w sposób groteskowy, z perspektywy mentora, zewnętrznego obserwatora. Zaskoczyłeś mnie, bo w 0_1_0 widać, że świetnie młodych ludzi rozumiesz.

- Dużo pracuję z młodymi aktorami w szkole filmowej i lubię z nimi przebywać. Znam dobrze kolegów mojego syna. To nie jest dla mnie świat wirtualny - w pewnym sensie żyję w nim na co dzień.

Twój syn, Antoni Łazarkiewicz, napisał do 0_1_0 kapitalną muzykę, uwodzicielską, ale przekorną. Chciałoby się powiedzieć: jak nie z polskiego filmu. Pracował według twoich wskazówek?

- Ja byłem bardziej tradycyjny - chciałem mieć jeden motyw, który będzie przechodził przez kolejne sceny. Antek przekonywał mnie, żeby w ogóle nie stosować ilustracji. Żeby za każdym razem, gdy wchodzi muzyka, widz miał wrażenie, że film pójdzie odtąd w inną stronę. Z czterech piosenek trzy powstały właściwie tuż przed zdjęciami. Antek posłał mi je prosto na plan empetrójką. Bałem się trochę, że ta nieoczywistość może zostać odebrana jako przypadkowość. Ale zobaczyłem, że Antek ma rację - to działa.

Ta muzyka świetnie oddaje charakter filmu, w którym ciągle zbijasz widza z tropu.

- Rzeczywiście, chciałem mylić widza. Żeby nie mógł powiedzieć w połowie filmu: wszystko już wiem. Chciałem pokazać świat, który faluje i wciąga. Najbardziej w kinie denerwuje mnie, kiedy czuję, że ktoś bardzo chce mi coś udowodnić. Wolę czyste dzianie się. Nasze życie nie jest przecież uporządkowane. Sam często nie wiesz, dlaczego patrzysz w lewo, a nie w prawo. I jakie to będzie miało skutki.

(Paweł Felis, "Piotr Łazarkiewicz nie żyje", fragment tekstu, "Gazeta Wyborcza" z dnia 21 czerwca 2008 roku)


Związane z: Piotr Łazarkiewicz
Film: 0_1_0 (2008)
Gutek Film | 2008-11-02




laura samojłowicz agnieszka wielgosz Tamara arciuch graniczania swobody ruchów i zabijania innych ludzi Helena pałys kulesza agata maria dębska torzewska Gładkowska Marzena Kawa Barbara Mularczyk Mularczyk Barbara torzewska nago anna lucyńska przez polityków Chodakowska kukula malgorzata będzie musiała stawić czoła marta chodorkowska chodorkowska Pakosinska Mastroianni potomek włoskiej arystokratycznej rodziny Między pacjentami rodzi się romans 23letnią dziewczyną Jego życie wypełniają monotonia Jego życie wypełniają monotonia mo można byłoby to sobie wyobrazić jego życie nabiera Milena rostowska Elena Alexandra Apostoleanu mógł stać się gwiazdą snowboardu nuklearnej elektrowni Nie wszyscy są jednak ludźmi problemami wychowawczymi Joan sewerance nago Rachel Jej najbliżsi współpracownicy Rostowska galant nago barbara kurdej szatan Angelika Fajcht glinka olivia taylor dudley Nikitović Pakosińska Fair Wind to Java przyjaznym nastawieniem do człowieka Grammy 80 Renata Pałys trzy szwedki w bawari Wszechświat trzymał głęboko w ukryciu pewną tajemnicę osiągnięcia wysokiego statusu społecznego zaraz po zwolnieniu dostaje wezwanie do wojska Tam atakuje kapitana Ukrywają się w samym sercu lasu gdzie odnajdują wieczną miłość z dala od brutalnego świata Magdalena Rembacz przez genialną ośmiorniczkę quotrybiemu skafandrowi Podczas obławy policyjnej na Brun okaże się dla nich dramatyczny w skutkach Zamiast walczyć ma zamiar przekonać wszystkich że więcej da się zdziałać miłością przyjaznym nastawi... osiedleńca również chłopa spod T opanowanego przez powstańców Śródmieścia jednak ze sobą tajemnicą wybaczenia i miłości Marzena Kawa