|   2012 »
Roman Polański. Ścigany i pożądany
Zenovich nie zajmuje się kwestią winy Polańskiego oskarżonego o molestowanie seksualne 13-latki. W swym dokumencie umieszcza bowiem jego przyznanie się do zarzucanych mu czynów, przedstawia kulisy procesu, którego finał artysta znalazł 1 lutego 1978 roku na pokładzie samolotu wywożącego go z USA. Zenovich, niczym Polańskim w "Chinatown", demaskuje zgniliznę amerykańskiego systemu sprawiedliwości. Czarnym charakterem nie jest bowiem reżyser-pedofil, a decydujący o jego życiu sędzia Laurence J. Rittenband, gwiazdor w swym zawodzie. Przed jego obliczem stanęło wiele sław dużego ekranu i miał zakusy na więcej równie medialnie atrakcyjnych spraw. W prezentowanych w filmie wywiadach negatywnie ocenia go oskarżający Polańskiego prokurator, Roger Gunson, Mormon, niezwykle prawy i nieskazitelny człowiek. Literalnie stwierdza, iż biorąc pod uwagę okoliczności, nie dziwi się, że filmowiec uciekł. Także ofiara Polańskiego, Samantha Gailey Geimer, po latach wyzna, iż każdy myślałby o ucieczce, jeśli groziłby mu wyrok 50 lat pozbawienia wolności, wymierzony przez sędziego, który dba jedynie o swój wizerunek.

Jednak dokument Zenovich nie dotyka jedynie procesu Polańskiego. To ciekawy portret prawdziwego artysty, czyli człowieka, który udowodnił swój geniusz. W trakcie sądowej zawieruchy Polański był już nie tylko uznanym europejskim twórcą, ale hollywoodzkim gwiazdorem, autorem niezwykle sugestywnego horroru "Dziecko Rosemary" i nagrodzonego Oscarem czarnego kryminału "Chinatown". Wielka kariera była przed nim. Zgubiło go zamiłowanie do młodych kobiet. Jednak ze względu na jego dorobek, Zenovich ani przez moment nie definiuje go jako pedofila. To kontrowersyjny, ale jednak kaprys, na który można przymknąć oko, gdyż mamy do czynienia nie tylko ze świetnym filmowcem, ale także chodzącą legendą. Czarującym mężczyzną o wielkiej charyzmie, któremu udało się przetrwać Holokaust oraz zmierzyć się z tragedią utraty ciężarnej żony, zamordowanej przez Charlesa Mansona. Ludziom z taką przeszłością można wybaczyć więcej.

Dokumentowi "Polański: Ścigany i pożądany" brakuje wyraźnej oceny postawy jego bohatera. Zamiast tego otrzymujemy nawet bardziej intrygujący zapisek wielu paradoksów. To portret człowieka, który jest jednocześnie na liście poszukiwanych zbiegów, a na innej półkuli świata, uwielbianym reżyserem. To portret mężczyzny, który skrzywdził, skazał 13-latkę na pewnego rodzaju wyrok dożywocia, a i tak nie sposób go nie lubić.

Związane z: Tom Cruise Julia Roberts
Megafon.pl | 2009-11-16 | Alicja Gancarz


  |   2012 »